Jurvan kirkko

Jurvan kirkko ulkoapäin, etualalla hautausmaata.

Kauppatie 12, 66300 Jurva

Avoinna tilaisuuksien yhteydessä. Kesällä Tiekirkkona.

Kirkko on valmistunut vuonna 1802. Se on tyyliltään kustavilainen, tasavartinen ristikirkko. Piirustukset hyväksyttiin Tukholmassa. Rakentamisen aloitti Gabriel Antinpoika Hakola ja työn saattoi loppuun Jaakko Jaaksi. Kirkon rakentamiseen liittyy hyvin tärkeänä Jurvaan muuttaneen kapteeni Gustav Adolf Hobinin nimi. Kirkko on kokenut merkittäviä muutoksia valmistumisensa jälkeen: alttarin paikka on vaihdettu, kellotornia on korotettu ja ulko- ja sisäväritystä on muutettu. Kirkossa on 550 istumapaikkaa.

Kirkonkelloja on kolme. Vuonna 1846 hankitussa suuressa kellossa on valettuna teksti: ”Olemattomiin häviää minun ääneni, joka terävästi ilmassa kaikuu, Jumalan äänen rinnalla, joka teitä parannukseen kutsuu.”

Kirkossa on alun perin ollut urkuharmoni. Ensimmäiset urut rakensi Kangasalan urkutehdas ja niissä oli 17 äänikertaa. Nykyiset on hankittu Hans Heinrichin urkurakentamosta vuonna 1974 ja niissä on 23 äänikertaa.

Alttaritauluna Jurvan kirkossa on koko ajan ollut isokokoinen risti, jossa on orjantappurakruunu. Kuorissa alttarin molemmilla puolilla ikkunoissa olevat lasimaalaukset ovat vuodelta 1923. Ne on valmistanut taiteilija H. Ahti. Saarnatuolin on suunnitellut Carl Kron. Saarnatuolin väri on vaihdellut eri aikakausina.

Kattofriisi on otettu esille viimeisessä remontissa, sillä 1962 se oli peitetty maalilla. Myös kattopalkeissa olevat raamatunlauseet aiottiin maalata umpeen, mutta metsäkyläläinen pariskunta Elina ja Jussi Vierikko ehtivät hätiin ja kustansivat niiden maalaamisen. Kattopalkkeja kaunistaa kaikkiaan kymmenen eri raamatunlausetta. Ehtoollispöytäkutsu lukee alttarin yllä: ”Tulkaa, sillä kaikki on jo valmiina.”

Kastepuu nimeltä "Elämän puu" on vuodelta 2017. Sen on sekatekniikalla veistäen ja maalaten tehnyt Jurvalainen taiteilija Mikki Paajanen.

Kirkon varustukseen kuuluu videotykki ja valkokangas, joita voidaan käyttää kirkossa järjestettävissä tilaisuuksissa. Lapsille löytyy oma leikkipaikka kirkkosalista.

Kirkossa järjestetään normaalisti jumalanpalveluksia sunnuntaisin ja juhlapyhinä klo 10, sekä joka kuukauden kolmas sunnuntai klo 18.

Tilavaraukset seurakuntatoimistosta.

Pysäköinti ja esteettömyys

Jurvan kirkon vieressä on laaja pysäköintialue.

Pääoven vasemmalla puolella on hissi, johon mahtuu pyörätuoli. Alttarille on invaluiska. Induktiosilmukka kattaa koko kirkon. Lisäksi kirkossa on inva-wc.

Katso lisää kuvia kirkosta »

Tiedustelut ja varaukset:

(06) 451 0112 Seurakuntatoimisto

Esteetön kulku Esteetön kulku
Esteetön wc Esteetön wc
Induktiosilmukka Induktiosilmukka
wc wc

su 21.4. klo 18.00 -20.00

Iltapalamessu

Tervetuloa Jurvan iltapalamessuun!

Taivaan kansalaisena maailmassa

Kauppatie 12, 66300 Jurva

Petri Laaksosen konsertti "Eläköön elämä"

Tervetuloa suositun lauluntekijän juhlavuoden konserttiin!

Iltamessu

Rukoussunnuntai
to 9.5. klo 10.00

Kristuksen taivaaseenastuminen