Kaste on vauvan ensimmäinen juhla – uusi kastesivusto on avattu

Kirkko on avannut uuden kaste.fi-sivuston, jossa nostetaan esille kasteen merkitystä ja mahdollisuuksia tehdä vauvan ensimmäisestä juhlasta, ristiäisistä, koskettava ja perheen itsensä näköinen tilaisuus.

kuvakaappaus kansista.png

Lapsen läheiset kokoontuvat ristiäisissä ensimmäistä kertaa yhteen ja muodostavat tukiverkon vuosiksi eteenpäin. Kasteen hetkellä vanhemmille muistutetaan, että he eivät ole uuden elämän edessä yksin, vaan pikkuinen liitetään osaksi yhteisöä, ja vauva toivotetaan tervetulleeksi sukuun.

Kastejuhla on vuosien saatossa muuttunut. Tänä päivänä pappi kohtaa vanhemmat kastekeskustelussa, kuuntelee perheen toiveet ja tilaisuus tehdään yhdessä. Mukana olijat saavat eri tavoin osallistua juhlatilaisuuden kulkuun.

Uuden sivuston, ristiäisoppaan ja vertaistarinoiden avulla haluamme tuoda esiin kasteen merkityksellisyyttä ja myös perusteita ihmisille, jotka pohtivat kastavatko lapsensa”, Kirkkohallituksen kasvatus- ja perheasiat koordinaattori Henna Ahlfors sanoo.

Kastejuhlaa ei välttämättä tarvitse järjestää itse

Perheen voimavaratkin voivat olla uuden arjen keskellä vähissä. Kurikan seurakunta tarjoaakin jumalanpalveluksen yhteydessä toimitetun kasteen jälkeen kastekahvit tavanomaisine tarjoiluineen ilmaiseksi, sekä vapautuksen tilavuokrasta, kun kastettava lapsi asuu Kurikassa. Lue lisää kastejuhlasta jumalanpalveluksessa.

Lisätiedot kastejulkaisuista:

• Kirkkohallituksen kasvatus- ja perheasiat Henna Ahlfors, pappi, koordinaattori, p. 050 326 9012, henna.ahlfors@evl.fi
  • Katri Vappula, pappi, johtava asiantuntija, p. 050 529 8061, katri.vappula@evl.fi

Kaste.fi-sivustolle pääset tästä linkistä.

2019-02-25 10:38:00.0