Uutislistaukseen

Seurakunta toimii ukrainalaisten auttamiseksi yhteistyössä viranomaisten ja kaupungin kanssa

Käsiä, joiden päällä kyyhky

Kurikan seurakunta toimii kaupungin ja yhdistysten kanssa yhteistyössä, jotta kaupungin alueelle saapuville ukrainalaisille saataisiin kaikki tarvittava tuki. Kaikki tulijat pyritään ohjaamaan aina virallisen auttamisjärjestelmän piiriin. Nyt on hyvä välittää sotaa pakenevien ihmisten elämään rauhaa ja lämmintä kohtaamista, kun heidän tilanteensa muuten on kaoottinen.

Tapahtumat Ukrainan tilanteeseen liittyen

Seurakunta järjestää ja on mukana järjestämässä tapahtumia, joilla tuodaan tukea ja lohtua Ukrainan kriisin aiheuttamaan tilanteeseen.

Kaupungin tiedote 5.4.2023

Kurikan kaupunki on julkaissut 5.4.2023 tiedotteen liittyen Kurikan alueella sotaa paossa olevien ukrainalaisten arjen palveluista.

Lue kaupungin tiedote täältä »Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Julkaistu 15.3.2022:

Miten voin auttaa?

Ihmisissä on herännyt vahva auttamisentarve sodan jaloissa olevia ukrainalaisia kohtaan. Monet järjestöt keräävät rahalahjoituksia ukrainalaisten auttamiseksi. Järjestöt toimivat jo alueella ja niillä on valmiit rakenteet avun välittämiseksi.

Alueelta on kuulunut uutisia, että ihmiset ovat auttaneet tavaralahjoituksin niin runsaskätisesti, ettei lahjoitusten jakelua ole tehokkaasti pystytty järjestämään. Siksi seurakunta kehottaakin halukkaita auttamaan rahalahjoituksin.

Kirkon Ulkomaanapu: Ukrainan hätäapukeräys

Kirkon Ulkomaanapu on käynnistänyt hätäapukeräyksen Ukrainan sodasta kärsiville. KUA:n kumppanijärjestö HIA (Hungarian Interchurch Aid) on jo aloittanut hätäavun toimittamisen Länsi-Ukrainassa. HIA on myös valmistautunut tukemaan alueelta pakenevia ihmisiä.

Auta Kirkon ulkomaanavun kautta

• Tekstiviestilahjoitus:
    Lähetä tekstiviesti APU20 (20 €) tai APU50 (50 €) numeroon 16499
  • Mobilepay-lahjoitus:
    Lahjoita MobilePaylla numeroon 36263
  • Perinteinen tilisiirto:
    Nordea: FI33 1572 3000 5005 04, viitenumero: 2943

Lue lisää, miten KUA auttaa Ukrainassa »Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Kirkon lähetysjärjestöjä, joiden kautta voit lahjoittaa apua

• Sansa - Medialähetys Sanansaattajat kerää tukea Ukrainan ja sen naapurimaiden luterilaisille kirkoille sotaa pakenevien ihmisten vastaanottamiseksi ja avustamiseksi. Tuen välittämistä perille koordinoi Luterilainen Maailmanliitto.
  • Suomen Lähetysseura vie hätäavun perille Ukrainassa, Puolassa, Slovakiassa, Romaniassa ja Unkarissa toimivien paikallisseurakuntien kautta. Luterilaisen maailmanliiton Maailmanpalvelu vastaa avun koordinaatiosta. Lähetysseuran keräämällä tuella tarjotaan suojaa, hätäapua sekä peruslääkinnällistä apua, psykososiaalista tukea ja sielunhoitoa ukrainalaisille, jotka pakenevat kodeistaan ja etsivät suojaa.
  • Suomen Evankelisluterilainen Kansanlähetys kanavoi tuen Puolassa ja Gagauziassa toimivien yhteistyöjärjestöjensä kautta. Varoilla hankitaan avustustarpeita Ukrainasta tuleville pakolaisille.
  • Suomen Pipliaseura tukee kirkkojen raamattutyötä kriisin keskellä. Materiaalisen avun lisäksi ihmiset kaipaavat lohdutuksen ja rohkaisun sanoja.
  • Lähetysyhdistys Kylväjän paikallisten yhteistyökumppanien kautta vammaisille ihmisille toimitetaan ruoka-apua ja lääkkeitä. Sodan takia pakoon lähteneille toimitetaan hätäapua.

Rukoilemme rauhan puolesta

Jokainen voi aina auttaa rukoilemalla. Rukoilemme rauhan puolesta

Pyhä Kolmiyhteinen Jumala,
Vahvista meissä toivoa, kun sodan uhka ahdistaa.
Varjele Ukrainan kansaa.
Säästä ihmiset sodan kärsimyksiltä,
suo etteivät perheet jää sen jalkoihin.
Vahvista yhteyttä ihmisten, kansojen ja valtioiden välillä.
Auta löytämään tie kestävään rauhaan ja sovintoon. Aamen.

Pidäthän huolen myös omasta jaksamisestasi

On tärkeää, että jokainen auttaja pitää huolta myös omasta jaksamisestaan voidakseen auttaa muita. Jos maailmantilanne ahdistaa tai kaipaat muuten luotettavaa keskustelukumppania, ole yhteydessä seurakunnan työntekijöihin. Löydät heidän yhteystietonsa täältä »

Ihmisten hätä ja auttamisen halu saattavat aiheuttaa paineen toimia jatkuvasti moneen suuntaan. On hyvä toimia rauhallisesti ja välittää rauhaa hädässä olevalle ihmisille. Lue myös nämä SPR:n ohjeet eteenpäin pääsemiseksi »Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Lisätietoja seurakunnan toimista antaa kirkkoherra Heikki Sariola.

2023-08-03 09:41:00.0