Ehtoollinen

Ehtoollisen voi saada myös kotona tai laitoksessa. Kuva kertoo miten ehtoollisviini ja -leipä jaetaan käteen.
Yleensä ehtoolliselle tullaan kirkkoon, mutta ehtoollisen voi saada myös esimerkiksi kotona tai laitoksessa.

Ehtoollinen kirkossa

Seurakunta kokoontuu viettämään jumalanpalvelusta kirkossa. Silloin kun nimenä on ”messu”, se tarkoittaa sitä, että siinä jumalanpalveluksessa vietetään ehtoollista. Ehtoollispöytä on avoin kaikille seurakuntalaisille. Tarjolla on pyydettäessä gluteenitonta leipää ja alkoholitonta viiniä.

Ehtoollinen laitoksessa

Seurakunta järjestää eri laitoksissa ehtoollisen vieton (viikkomessu) muutaman kerran vuodessa. Se on avoin kaikilla paikalla oleville seurakuntalaisille.

Ehtoollinen yksityisesti

Seurakuntalainen voi pyytää ehtoollisen viettoa yksityisesti, kun terveys tai jaksaminen ei salli ehtoollisen viettoa kirkossa. Ehtoollisen voi tuoda joko pappi (yksityinen ehtoollinen) tai diakoniatyöntekijä (diakoninen ehtoollinen). Mitään erityisiä järjestelyjä ehtoollisen viettoa varten ei tarvitse tehdä. Ehtoollishetkessä voidaan keskustella myös mieltä painavista asioista sekä laulaa yhdessä virsiä.

Yksityisen ehtoollisen voi jakaa pappi tai diakoniatyöntekijä

Papin ja diakoniatyöntekijän jakama ehtoollinen on tarjolla aina. Pappi tai diakoniatyöntekijä voi tulla kotiin tai laitokseen, kun siitä sovitaan etukäteen. Yhteyttä voi ottaa kehen tahansa papeista tai diakoniatyöntekijöistä.