Hautajaiset

Lämmin osanotto surunne keskelle.

Läheisestä luopumisen hetki on raskas. Kristilliset hautajaiset ovat yhteinen hetki surra, muistella ja siunata läheinen haudan lepoon. Hautaan siunaamisen keskeiset osat ovat papin toimittama siunaaminen ja kukkatervehdysten laskeminen.

Surun keskellä tärkeää on läheisten tuki. Myös seurakunnan työntekijät ovat käytettävissä niin hautajaisten suunnitteluun ja toteutukseen kuin muunkinlaisen tuen tarpeeseen.

Hautajaisjärjestelyiden aloittamisessa ota yhteys seurakuntatoimistoon, josta voit varata siunaavan papin, kanttorin, kirkon, tilat muistotilaisuuteen ja keittiöpalvelut.

Seurakunta ylläpitää hautausmaita, joten hautapaikan varaaminen tapahtuu seurakuntatoimistossa samalla kertaa kun sovitaan hautajaisista.

Tavallisimmat hautauspäivät Kurikan seurakunnassa ovat perjantai ja lauantai. Myös muille päiville voidaan sopia hautauksia. Lähtökohtaisesti pappi voi omaisten niin halutessa osallistua muistotilaisuuteen. Kanttorin osallistuminen sovitaan mahdollisuuksien mukaan.

Hän vie minut vihreille niityille, hän johtaa minut vetten ääreen, siellä saan levätä. (Psalmi 23:2)

Surukotikäynti hautajaisten jälkeen

Moni läheisensä menettänyt kokee erityistä yksinäisyyttä hautajaisten jälkeen. Ystävien yhteydenotot vähenevät ja arki ilman läheistä ihmistä konkretisoituu.

Tässä tilanteessa oman kyläalueen vapaaehtoinen diakoniavastuunkantaja ottaa yhteyttä läheisensä menettäneeseen puolisoon, lapseen tai vanhempaan. Hän tarjoutuu tuomaan seurakunnan edustajana surukirjan ja juttelemaan hetken läheisensä menettäneen kanssa.

Tällä tavoin seurakunta kulkee surevan rinnalla. Myöhemmin on mahdollisuus tulla mukaan myös eri alueilla kokoontuviin sururyhmiin.

Lue lisää sururyhmästä tästä linkistä.

Muistopöydällä on valokuva vainajasta, kynttilöitä ja kukkia.
Muistopöydän voit koristella vainajan kuvalla, kukilla tai vaikkapa kynttilöillä. Muitakin esineitä voi tuoda.

Hautajaisten suunnittelussa ja toteutuksessa seurakunnan työntekijät ovat apuna. Voit olla yhteydessä oman seurakunnan kirkkoherranvirastoon, päivystävään pappiin tai hautaustoimistoon. Siunaustilaisuus ja muistotilaisuus tarjoavat läheisille mahdollisuuden yhteiseen surutyöhön.

Hautaan siunaaminen

Ylösnousemus tuo toivoa kuoleman hetkeen. Jeesuksen sovitustyön ja ylösnousemuksen kautta meillekin on valmistettu sija taivaan kodissa.

Hautaan siunaamisen merkitys

Kuoleman koskettaminen paljastaa elämän rajallisuuden. Omien läheisten lisäksi tukea antaa myös seurakunta.

Kuoleman jälkeen on toivoa

Läheisen kuolema on syvä ja voimakas kokemus. Kuolema on aina yllättävä - odotettunakin. Hautajaisjärjestelyissä noudatetaan vainajan tahtoa.

Hautajaisjärjestelyt

Suru on luonnollinen tapa kohdata menetys. Samalla myös oman elämän rajallisuus tulee vastaan. Hautajaiset on omaisille tärkeä hetki suremiseen ja keskinäiseen lohdutukseen.

Omaisen tunteet ja surutyö