Kastetaulut

Kastetun lapsen nimi luetaan kirkossa jumalanpalveluksen yhteydessä tilaisuutta seuraavan viikon sunnuntaina. Kurikan ja Jurvan kirkoissa rukouksen yhteydessä vanhemmat saavat hakea lapsensa nimen kirkon lukupulpetista ja ripustaa sen kirkon kastetauluun. Vanhempien lisäksi myös isovanhemmat ja kummit kutsutaan kirkkoon tuona pyhänä. Jos kukaan lapsen läheisistä ei pääse kirkkoon, suntio ripustaa nimen tauluun/puuhun jumalanpalveluksen jälkeen.

Kastetauluun kerätään nimiä vuoden ajan. Sen jälkeen kasteperheet kutsutaan vauvakirkkoon ja taulussa ollut nimikyltti annetaan muistoksi kastetulle. Kurikassa vauvakirkko pidetään tammikuussa loppiaisen jälkeisenä sunnuntaina ja Jurvassa Mikkelinpäivänä.

Jos lapsen nimeä ei saa lukea kirkossa tai laittaa kastetauluun tai lehden kirkollisiin ilmoituksiin, niin ilmoittakaa siitä kastepapille.

Kurikan kirkon kastetaulu, jonka aiheena kyyhkynen.   Jurvan kirkon kastepuu.   Jalasjärven kirkon kaste-enkeli
Kurikan kirkon kastettujen taulun on maalannut Inga Pyy ja se esittää kyyhkystä.   Jurvan kirkon kastepuun on maalannut Mikki Paajanen.   Jalasjärven kirkon kaste-enkelin on tehnyt jurvalainen taideveistäjä Kaj Lindgård.
« Palaa takaisin ristiäiset sivulle