Apua ja tukea elämään

Diakonia on kirkollista palvelu- ja avustustyötä, joka vastaa asiakkaiden hengellisiin ja taloudellisiin tarpeisiin. Se on myös yksi kirkon perusoimintamuodoista jumalanpalvelustoiminnan ja lähtetystyön ohella.

Kun mieltäsi painaa jokin elämänkriisi; suru, masennus, yksinäisyys, parisuhdehuolet, taloudellinen hätä tai mikä tahansa muu murhe, voit kääntyä seurakunnan diakoniatyöntekijöiden puoleen. Näissä vaikeissa tilanteissa keskusteluapua saat myös papeilta, nuorisotyöntekijöiltä ja muilta seurakunnan työntekijöiltä. Päivystävä pappi vastaa puhelimeen (06-451 0190) klo 9-18. Keskustelut ovat luottamuksellisia. Yhteystiedot löydät täältä.

Keskustelu voidaan käydä pappien kanssa seurakuntatoimistossa, diakoniatyöntekijöiden kanssa diakoniatoimistossa ja nuorisotyöntekijöiden kanssa Toivolassa tai nuorisotyönohjaajien työhuoneissa Jurvassa ja Jalasjärvellä. Tarvittaessa seurakunnan työntekijää voi pyytää myös kotikäynnille. Myös  papin tai diakoniatyöntekijän tuoma kotiehtoollinen on mahdollista.

Seurakunta tukee vaikeuksien keskellä olevaa sekä käytännöllisten asioiden hoidossa että henkisessä selviämisessä. Apu on tarjolla kaikille – aktiivisuus seurakunnassa tai kirkon jäsenyys eivät ole avun saannin edellytyksiä.

Lue lisää diakonian toiminnasta tästä esitteestä.

Joulukassikeräyksestä voit lukea lisää täältä.

Diakoniatoimiston vastaanotto

Diakoniatoimistoissa asioidaan, keskusteluja käydään ja talousselvityksiä tehdään

SEKÄ PUHELIMITSE ETTÄ VASTAANOTOILLA.

Diakoniatoimistojen puhelinnumerot:

Kurikka   040 6881507

Jalasjärvi 040 6881505

Jurva       040 6881506

Diakoniavastaanotot

Ota rohkeasti yhteyttä elämän eri tilanteissa, kun tarvitset hetken matkaa rinnalla kulkijaa. Diakoniavastaanotolle voit tulla ilman ajanvarausta. Tai voit soittaa ja sopia tapaamisajan, kun haluat keskustella luottamuksellisesti omasta elämäntilanteestasi.

Taloudellisissa vaikeuksissa diakoniatoimiston apu on ensisijaisesti ruoka-apua. Seurakunta on mukana Kirkkopalveluiden kautta Euroopan sosiaalirahaston (ESR+) hankkeessa. Jokaiselle asiakkaalle tehdään talousselvitys tai taloustilanteen päivitys. Ruokakassin ja maksukortin saamisen edellytys on tiukka taloudellinen ja/tai elämän tämänhetkinen kriisitilanne. Ruokakasseja ja maksukortteja voi saada rajoitetun määrän kalenterivuoden aikana. Tarkempaa tietoa taloudellisesta avustamisesta löydät täältä

Diakoniatoimiston puhelinnumeron kautta voit ottaa yhteyden diakoniatyöntekijään muulloinkin kuin vastaanottoaikoina. Diakoniatyöntekijät tavoitat myös suoraan yhteystiedoista löytyvistä diakoniatyöntekijöiden puhelinnumeroista.

Kurikan diakoniatoimisto
Kurikantie 21, Kurikka
Puh. 040 6881507
Avoinna ma ja ti klo 9-11, ke klo 11-13

Jalasjärven diakoniatoimisto
Keskustie 14, Jalasjärvi
Puh. 040 6881505
Avoinna ti klo 9-11

Jurvan diakoniatoimisto
Kauppatie 12, Jurva
Puh. 040 6881506
Avoinna to klo 9-11

Tarkista mahdolliset poikkeavat aukioloajat täältä »

Muita palveluita

Kurikan seurakunnan lisäksi apua elämän vaikeissa tilanteissa tarjoaa moni muukin taho Kurikassa, alueellisesti tai valtakunnallisesti.

• Palveleva puhelin on kirkon ylläpitämä mahdollisuus purkaa mieltä painavia asioita puhelimitse. Palvelevan puhelimen numero on 0400 22 11 80. Auttava puhelin on avoinna joka ilta klo 18 alkaen. Pe ja la öinä klo 03 saakka, muina päivinä klo 01 saakka.
    Operaattori veloittaa puhelusta liittymäsopimuksesi mukaisen hinnan (pvm/mpm).
  • Palveleva nettiLinkki avautuu uudessa välilehdessä on kirkon verkkoauttamispalvelu. Viestissäsi voit kertoa nimettömänä mieltä painavista asioista. Viestiisi vastataan viiden päivän kuluessa.
  • PerheneuvonnassaLinkki avautuu uudessa välilehdessä tutkitaan parisuhteeseen, perheeseen ja ihmisen henkilökohtaiseen elämään liittyviä kysymyksiä ja kehityshaasteita. Maksutonta keskusteluapua voi tulla hakemaan pariskuntana, yksin tai perheenä.
  • SairaalasielunhoidonLinkki avautuu uudessa välilehdessä tehtävänä on ihmisen henkinen ja hengellinen auttaminen erityisesti sairauden synnyttämissä elämänkriiseissä.
  • Kurikan kaupungin etsivä nuorisotyöLinkki avautuu uudessa välilehdessä etsii alle 29-vuotiaan nuoren kanssa ratkaisuja nuoren pulmiin ja kysymyksiin ja auttaa häntä saavuttamaan tarvitsemansa palvelut.
Huolissaan oleva aikuinen nojaa ikkunapieleen ja katsoo ulos ikkunasta.

Kirkko tarjoaa luottamuksellista keskusteluapua puhelimessa ja verkossa, missä tahansa. Voit ottaa yhteyttä myös omaan seurakuntaasi.

Keskusteluapua eri elämäntilanteisiin

Kuoleman koskettaminen paljastaa elämän rajallisuuden. Omien läheisten lisäksi tukea antaa myös seurakunta.

Kuoleman jälkeen on toivoa

Jos huomaat, että olet itse tai läheisesi on riippuvainen päihteistä, hae rohkeasti apua omasta terveyskeskuksestasi tai seurakunnastasi.

Seurakuntien päihdetyöhön sisältyy sekä yksilötyötä että ryhmämuotoista toimintaa.

Päihteet ja riippuvuus