Kurikan kirkko

Kurikan kirkko ja kellotapuli kesäpäivänä, etualalla hautausmaata.

Kurikantie 13, 61300 Kurikka

Avoinna tilaisuuksien yhteydessä. Kesällä tiekirkkona.

Kurikan kirkko valmistui vuonna 1847, kuten kirkon kattoon on kirjoitettu: ”Keisari Nicolai I:sen aikana, on tämä Herran Huones Rakettu W: 1847. Erik Kuorikoskelta.” Tunnettu kirkonrakentaja Erik Kuorikoski rakensi kirkon Carl Ludwig Engelin hyväksymien piirustusten pohjalta. Kirkko remontoitiin ulkoa ja sisältä 1987–1990, jolloin alkuperäiset värit otettiin uudelleen käyttöön. Istumapaikkoja kirkossa on nykyään 900 hengelle.

Kirkko sijaitsee paksun savipatjan päällä. Perustus on tehty kelluvaksi eli pohjaveden alapuolella on runsaasti vaakaan ladottua puuta, jonka päälle näkyvä kivijalka on rakennettu. Seinät ovat paikalla poltettua tiiltä ja katto-osa on puuta.

Kurikan kirkon alttaritaulu on kaksiosainen: aiheena Jeesuksen ristiinnaulitseminen ja ehtoollisen asettaminen. Tukholmalainen maalari Johan Sacarius Blacstadius maalasi alttaritaulun 1857. Pohjoisristillä on aiemman kirkon alttaritaulu ja sen tekijä on tuntematon. Aiemmasta, samalla paikalla sijainneesta kirkosta on myös saarnatuoli, kattokruunuja ja lampetteja. Kirkon aulassa on kastettujen taulu vuodelta 2012, taulun tekijä on Inga Pyy.

Urut rakensi Kangasalan urkutehdas vuonna 1965. Äänikertoja on 36, joista 9 on sijoitettu urkuparven kaiteelle selkäpillistöksi.

Kurikan kirkkoa remontoitiin vuonna 2011. Kirkon takaosaan rakennettiin kamari pyhäkoulun pitämistä ja vihkipareja varten. Samoin sinne rakennettiin mitat täyttävä inva-WC.

Kirkon varustukseen kuuluu videotykki ja valkokangas, joita voidaan käyttää kirkossa järjestettävissä tilaisuuksissa.

Kurikan kirkossa pidetään messu tai sanajumalanpalvelus pääsääntöisesti sunnuntaisin ja juhlapyhinä klo 10.

Tilavaraukset seurakuntatoimistosta.

Kellotapuli

Kellotapuli on rakennettu 1794. Sen piirsi jalasjärveläinen kirkonrakentaja Salomon Köhlström eli Köykkä. Tapulissa on kaksi kelloa, joista vanhempi on vuodelta 1704. Vaivaispojalla, joka kerää varoja diakoniatyölle, on oma paikka kellotapulin etupuolella. Kellotapuli toimii nykyään vainajien säilytystilana.

Pysäköinti ja esteettömyys

Kirkon ja hautausmaan yhteydessä on useita pysäköintialueita. Lähin on kirkon etupuolella tapulin vieressä.

Kirkossa on invaluiska sisällä kuoriin alttarille sekä ulkona etelän puoleisella sivuristillä. Etelän puoleisen sivuristin ovi toimii sähköisesti. Pyörätuolit mahtuvat kulkemaan etelän puolen sivuristin käytävää pitkin alttarille, koska käytävä on hieman tavallista leveämpi.

Kirkossa on induktiosilmukka, joka kattaa koko kirkon sisätilan. Kirkon eteisaulassa on inva-wc.

Katso lisää kuvia kirkosta »

Tiedustelut ja varaukset:

(06) 451 0112 Seurakuntatoimisto

Esteetön kulku Esteetön kulku
Esteetön wc Esteetön wc
Induktiosilmukka Induktiosilmukka
wc wc
Videotykki
Valkokangas

Perhemessu

Tervetuloa palmusunnuntain perhemessuun!
ma 25.3. klo 18.00

Viikkomessu, lauletaan Nuoren seurakunnan veisuja

Hiljaisen viikon maanantain iltamessu. Lauletaan Punaisen laulukirjan eli Nuoren seurakunnan veisuja
ti 26.3. klo 18.00

Lyhyt iltamessu

Tervetuloa hiljaisen viikon tiistain iltamessuun!
ke 27.3. klo 18.00

Iltapalamessu

Tervetuloa hiljaisen viikon iltapalamessuun!
to 28.3. klo 13.00

Virsiryhmä

Tervetuloa mukaan kaikki, joita virsiin tutustuminen ja niiden laulaminen yhdessä kiinnostaa.
to 28.3. klo 18.00

Kiirastorstain iltamessu

Tervetuloa kiirastorstain iltamessuun!
pe 29.3. klo 10.00

Pitkäperjantain sanajumalanpalvelus

Tervetuloa pitkäperjantain jumalanpalvelukseen!
la 30.3. klo 23.00

Pääsiäisyön messu

Tervetuloa pääsiäisyön messuun! Kristus on voittanut kuoleman!