Ristiäiset

Sydämelliset onnittelut lapsen syntymästä!

Lapsi on lahja ja Jumalan luomana ainutkertainen. Kirkon uskon mukaan kaste on parasta, mitä vanhemmat voivat lapselle antaa, sillä kasteessa on kyse Jumalan rakkaudesta. Kasteessa ihminen saa omakseen Jumalan rakkauden koko elämänsä ajaksi. Hän saa kokea olevansa ihme, juuri sellaisena kuin on. Seurakunnan hengellinen lahja lapselle on kaste eli ristiäiset. Kaste toimitetaan yleensä kolmen kuukauden kuluessa lapsen syntymästä.

Mistä minun tulee aloittaa?

Seurakuntatoimiston henkilökunta avustaa kasteen järjestämisessä. Aloita kastetilaisuuden suunnittelu soittamalla seurakuntatoimistoon. Mikäli kaste tapahtuu seurakunnan tiloissa, toimiston kautta voidaan sopia myös tilavarauksesta. Muutoin kastepaikkana voi olla koti tai muu sopiva tila. Jos lapsi kastetaan kotona, kasteen yhteydessä voidaan toimittaa myös kodin siunaaminen.

On hyvä, jos vanhemmat ja kasteen toimittava pappi tapaavat ennen kastepäivää. Tällöin voidaan yhdessä sopia käytännön järjestelyistä ja täyttää lasta koskeva rekisteröimislomake.

Aluekeskusrekisteri lähettää kotiin myös seurakunnan kirjeen, jossa on tarkempia ohjeita ristiäisten järjestämistä varten.

Ilmainen kastejuhla ja kastepuku

Seurakunta haluaa auttaa kastetilaisuuden järjestämisessä ja niinpä annamme pääjumalanpalveluksen yhteydessä kastettavalle lapselle lahjaksi tilat kastejuhlaa varten sekä täytekakkukahvit* vieraille. Jumalanpalveluksessa kasteperhe kutsutaan kastemaljan äärelle jumalanpalveluksen kulun yhteydessä ja näin koko paikalla oleva seurakunta saa osallistua kastettavan lapsen ensimmäiseen juhlaan. Seurakunta lainaa tarvittaessa myös kastemekkoa juhlatilaisuuteen.

Kysy lisää kastetilaisuudesta tai kastemekosta seurakuntatoimistosta.

*Tarkoittaa täytekakkukahvitarjoilua. Mikäli suunnitelmissa on isompi ruoka kastejuhlassa, tulee se hoitaa omin kustannuksin käyttäen seurakunnan keittiöpalvelujen hinnastoa.

Minä olen ihme, suuri ihme, ja kiitän sinua siitä. Ihmeellisiä ovat sinun tekosi, minä tiedän sen. (Psalmi 139: 13–14)

Kaste.fi -sivusto

Kirkko on avannut uuden kaste.fi-sivuston, jossa nostetaan esille kasteen merkitystä ja mahdollisuuksia tehdä vauvan ensimmäisestä juhlasta, ristiäisistä, koskettava ja perheen itsensä näköinen tilaisuus.

Vauvan ensimmäinen juhla -opas kertoo, kuinka järjestät juuri teidän perheenne näköiset ristiäiset. Opas on tarkoitettu lasta odottaville ja tuoreille vanhemmille, kummeille, isovanhemmille ja kaikille lapsen läheisille.

Oppaasta löydät erilaisten perheiden kokemuksia ja vinkkejä, kirkon asiantuntijoiden ajatuksia ja neuvoja, kätevän muistilistan ristiäisiin, uudet lahjaideat ja kauneimmat perinteet, pohdittavaa kummiudesta ja vanhemmuudesta, ideoita lapsen nimiin ja juhlatarjoiluihin. Opas on tehty yhteistyössä Suomen ev.lut kirkon ja Vauva.fin kanssa.

Voit lukea oppaan tästä linkistä.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Lapsi on kummin sylissä kastemaljan äärellä ja pappi on kastamassa häntä.
YouTube-video

Ristiäiset voidaan järjestää kirkossa, kotona tai muussa sopivassa paikassa. Lapsen tai aikuisen voi kastaa myös jumalanpalveluksen yhteydessä. Papin kanssa käydään ennen ristiäisiä kastekeskustelu, jonka aikana sovitaan ristiäisiin liittyvistä asioista. Seurakunnat varmistavat lapsen nimen laillisuuden, joten nimi tulee ilmoittaa seurakunnalle hyvissa ajoin, esimerkiksi juuri kastekeskustelun yhteydessä.

Ristiäisten järjestäminen

Kastetilaisuuden kulku vaihtelee sen mukaan, minkä ikäinen kastettava on. Usein kaste tapahtuu muutaman kuukauden kuluessa lapsen syntymästä. Kasteessa lapsi liitetään nimeltä kutsuen kristilliseen uskoon ja seurakunnan jäseneksi.

Ristiäisten kulku

Kummius on luottamustehtävä. Vanhemmat valitsevat lapselleen kummeiksi tärkeät aikuiset. Jokainen löytää oman tapansa olla kummi. Kastetulla lapsella tulee olla vähintään yksi kirkkoon kuuluva kummi.

Kummien valinta ja tehtävät

Lapsikaste on luterilaisessa kirkossa tavallisin tapa liittyä kirkon jäseneksi, mutta kasteelle voit tulla minkä ikäisenä tahansa.

Luterilainen kirkko kastaa kaikenikäisiä