Kurikan hautausmaa

Maisema Kurikan hautausmaalta, taka-alalla Kyrönjoki.

Kurikantie 13, 61300 Kurikka

Hautausmaa sijaitsee kirkon ympärillä jokirinteessä. Se muodostuu neljästä osasta. Vanhin osa on kirkon ympärillä ja se on aidattu 1880-luvulla kiviaidalla. Myöhempi osa on rinnehautausmaa, johon on paljon haudattu 1940- ja 1950-luvuilla. Seuraava osa sijaitsee edellisen osan pohjoispuolella ja se otettiin käyttöön 1979. Uusin osa on uurnahautausmaa edellisen alueen yläpuolella. Siellä on uurnahautausalue ja muistolehto.

Sankarihauta-alue on kirkon välittömässä läheisyydessä ja sinne on haudattu 264 sankarivainajaa.

Hautausmaan vanhimmalla osalla on useita muistomerkkejä: vapaussodan sankaripatsas (vuodelta 1922), vakaumuksensa puolesta kaatuneiden muistomerkki (vuodelta 1949), sankarihautausmaan muistomerkki (vuodelta 1949), Karjalaan jääneiden vainajien muistokivi (vuodelta 1953), menneitten sukupolvien muistokivi (vuodelta 1968), jääkäripatsas (vuodelta 1973). Lisäksi rinnehautausmaan yläosassa on muistokivi, johon on kaiverrettu hautausmaalle aiemmin haudattujen vainajien tietoja. Uurnalehdossa on muistomerkki.

Hautausmaan länsireunassa sijaitsee kirkko ja kellotapuli, etelälaidalla talvihauta, lisäksi alueella on huoltorakennus ja varasto. Hautausmaalta löytyy myös hiljaisuuden polku, jonka varrella tauluissa olevat laulut ja Raamatun kohdat ohjaavat hiljentymiseen.

Hautausmaalle on kaksi parkkipaikkaa osoitteessa Kurikantie 13: kirkon vieressä sekä huoltorakennuksen ja varaston välissä. Kolmas parkkipaikka on osoitteessa Kirkkoahde 2. Lisäksi hautausmaalle on kävelyreitti osoitteista Kurikantie 15 (Toivola) ja 21 (seurakuntakeskus).

Katso kuvia hautausmaalta »

Lataa Kurikan hautausmaan kartta pdf-tiedostona tästä.

Esteetön kulku Esteetön kulku
wc wc